torstai 19. kesäkuuta 2014

Certified lifeguard

Kuukausi takana jenkeissä! Aika on mennyt äärimmäisen nopeasti, mutta hauskaa on ollut. Oon saanu paljon uusia kavereita, pääasiallisesti suomalaisia ja amerikkalaisia, mutta Mamban sanoin vielä on kesää jäljellä.

Viime viikonloppu oli todella huippu, torstaina illanviettoa Harborissa, perjantaina käytiin Aliisan, Anniinan, Miksun ja Roopen kanssa Devil's Lake State Parkissa kahtelemassa maisemia. Nätti paikka, suosittelen käymään jos Baraboohon eksyy.


Matkalla!


 At Devil's Lake State Park with friends

Illalla taas vahingossa viihteelle ja lauantaina TREFFIT. SIIS MINULLA, ja ihka oikeat jopa. Käytiin Madisonissa ja edellisen illan viihde hieman painoi joten toiminnoiksi valikoitui syöminen ja muu rauhallinen aktiviteetti. Deitti oli siis amerikkalainen ja kotoisin State of New Yorkista, mutta työskentelee tällä hetkellä noin tunnin ajomatkan päässä Dellsistä. Tästä johtuen hänellä ei myöskään ole paljoakaan kavereita näillä main, joten pyysin liittymään seuraan myös illaksi, koska suunnitelmissa oli lähteä Marley'siin.


Madison

Marley'sissa törmäsimme kantiksen baarimikkoon joka välttämättä halusi tarjota meille juomat, huippukaveri! Humalatila kasvoi ja deittini ei ollut enää ajokunnossa joten mukavina suomalaisina annoimme hänen yöpyä Harborissa. Seuraavana aamuna managerini Kelli ilmoittaa ettei minua tarvita töissä, joten sain extra vapaapäivän! Kävin Nooalla vaihtamassa retailrytkyt lifeguardien vastaaviin ja suuntasimme deittini kanssa pelaamaan minigolfia. Turpaan tuli, mutta oli se hauskaakin. Treffit kestivät lopulta kaiken kaikkiaan 34 tuntia, joten kai niitä onnistuneiksi voi kutsua. :D

Maanantaina alkoi lifeguardkoulutus, minä ainoana suomalaisena, lisäkseni ukrainalaisia, turkkilaisia ja amerikkalaisia, yhteensä 32 koulutettavaa + managerit Vanessa ja Cameron kouluttajina. Heti aamulla Vanessa ilmoitti että Anna, entinen managerini retailin puolella oli antanut heille paskaa niskaan minun varastamisesta... Uuuups. Ekana tehtiin uimatestit (shallow 50 jaardia ilman aikarajaa ja deep 200 jaardia 4 minuuttiin). Lähin kokeilee deepiksi, vaikka en ole aikoihin uinut ja melko paljon jännitti koko homma. Saavutin onnekseni juuri ja juuri deepin ajan ensimmäisellä yrityksellä, JEI! Päivän aikana opeteltiin tajuttoman ihmisen kohtaamista ja oikeita toimintatapoja ja elvytystä sekä veden pinnalla tehtäviä pelastuksia. Illalla oli Get to Noah's iltama työntekijöille. Ilmasta pizzaa ja keilausta. Tytöt houkutteli mut jo lähtemään Show Boatiin, mutta onneksi Dellsiin iski valtava ukkosmyrsky, joten ilta päättyi siihen. Vettä tuli kirjaimellisesti kaatamalla, ja olin äärimmäisen onnellinen siitä, että oltiin Hannahin kyydillä liikenteessä. Salamoi hulluna, mutta se myös näytti tosi hienolta.

Toisena päivänä nukun lahjakkaasti pommiin, ja herään vartti ennenkuin pitäisi olla jo töissä. En tiiä miten selvisin mutta ehdin kuin ehdinkin ajoissa töihin. No tottakai Cameron ja Vanessa laittaa minut ensimmäisenä sukeltamaan tiilen 11ft syvästä altaasta ja heti perään 2min treading eli kädet ranteesta ylöspäin ja pään pitäminen pinnalla (syvin allas puistossa, molemmat ovat osana deep-testiä). Tästä jatkettiin harjoittelemaan vauvojen elvytystä, selkärankavammoja ja tajuttoman ihmisen pelastamista veden pinnalta. Kurssilla turhauttavinta oli se, että kaikki eivät oikeasti osaa englantia, ja ymmärrä mitä opetetaan eivätkä tietenkään osaa toimia oikein. Deepit jäivät päivän päätteeksi harjoittelemaan savingseja puiston isoimpaan aaltoaltaaseen, Big Kahunaan. Aallothan yleensä keskeytetään jos tulee pelastustilanne, mutta kurssilla harjoiteltiin pelastuksia koko 10min kun aallot olivat päällä. Pelotti ihan törkeesti hypätä pelastamaan kouluttajia isoihin aaltoihin, varsinkin kun he esittivät aggressiivisia asiakkaita, jotka tarrautuvat kiinni myös lifeguardiin tuubin lisäksi. Koko harjoitus oli HUUUUUGE confidence boost. Sen jälkeen tehtiin pari hyppyharjoitusta korkeilta spoteilta ja päivä oli paketissa. Myös Pärre liittyi mukaan deep-harjoituksiin, koska oli aikaisemmin päivällä uinut deep-testinsä. Go Finns!

Kolmas päivä alkoi taas ukkosella, ja puistoa ei avattu ollenkaan. Koulutus kuitenkin jatkui sisätiloissa, jossa deepit harjoitteli pelastuksia syvästä vedestä. Tämän jälkeen käytiin läpi ensiapua ja harjoiteltiin vielä pelastuksia koko porukalla, joka oli muuten kutistunut 20:een. Tämän jälkeen testattiin savingseja, syötiin lounas, testattiin spinaleita ja tajuttoman pelastuksia. Nää päästiin tekee jo ulkona ja koska puisto oli kii, saatiin kerrankin oikeesti tehä vihellyksetki, eli kaikki tehtiin oikeesti oikein. Sit testattiin yksilö CPR ja tän jälkeen kirjallinen koe jonka jälkeen meidät jaettiin "tupiin", Harry Potter tyyliin. Meikä kuuluu Henrietta the Hippo-porukkaan. Sit sain vielä pienen kumiankan kouluttajilta, koska olin kurssin paras!


Ankka ja mä


Tommi ja mä, eiku...?

Illalla juhlittiin Lotan synttäreitä, mutta itse juhlin vähän omastakin puolestani. :) Tänään day off ja huomenna juhannus! Äiti ja Ennaki tulee maanantaina Dellsiin, niin mikäs tässä <3

perjantai 13. kesäkuuta 2014

What a great day

Neljättä viikkoa viedään jo, ja viime bloggauksestaki on jo puoltoista viikkoa vierähtänyt. Yllätysvapaa meni shoppaillessa ja leffassa sekä illalla muutaman olusen merkeissä. Rahaa paloi vähän turhankin paljon, josta sitte  muutamaa päivää myöhemmin tuli melko paha köyhyysmorkkis kun kävi tiliotetta vilkaisemassa.

Morkkista lievensi puissa kiipeileminen ja Miksun syntymäpäivät perjantaina, jotka itseltä valitettavasti loppui turhan lyhyeen, kun pienessä mintussa oma sänky tuntui liian pehmoiselta. Ostettiin porukalla Miksulle yllärinä synttärikakku, jonka valitsemisessa managerimme Kelli auttoi. Coldstone ice-cream cakes, sooooooooo good!

Sunnuntaina vietettiin Anniinan kanssa aurinkoista päivää työpaikalla, tällä kertaa tosin kakadupaita vaihtui biksuihin vapaapäivän kunniaksi. Huippukivaa, vesiliukumäet on hauskempia ku muistinkaa.

Maanantaina käytii Kalaharissa henkailee kun kaikki Dellsin työntekijät pääs ilmatteeks katsastaa paikkoja. Käytiin pelaa lazer tagia, maailmanpyörässä, minigolfaamassa, temppuradalla ja 360:ssä. Ihan hauskaa oli, vaikka luulin että mesta olis vähä isompi ollu. Lazer tag oli huippua, varsinki ku olin oman eräni 2.

Tiistaina yllätysbileet, koska Stellan kanssa päästiin vähä etuajassa ja Ben&Jerryn jälkee alkoi myös bisse maistumaan, ja kamut liittyi joukkoon myöhemmin. Tänään päivä alkoi melko nihkeästi mutta kääntyi aivan mahtavaksi, kun sain luvan vaihtaa retailista lifeguardiksi! Lisäksi Kelli muuttaa naapuriin! Nyt kahden päivän vapaat, sunnuntaina vika retail vuoro ja maanantaina alkaa koulutus lifeguardiksi.

I'm so excited!


Tuosta vielä kuvapläjäys:

 Puussa

Tyttäriä synttäribileissä

Kakkua OMM

Vähä tujumpaa jellyä

Synttärisankari

How tall am I?

It is ON!

Toine sai brunaa ja toine punaa...

Huppista

maanantai 2. kesäkuuta 2014

Let's go to Minneapolis

Kolmen päivän vapaiden kunniaksi team Retail otti ja läks Minnesotaan Minneapolikseen. Hieman darraisina jouduttii oottelee bussia pari tuntia Burger Kingin edessä Wisconsin Dellsin downtownissa koska Greyhound oli myöhässä. Eipä siinä, oli hurjan kuuma ja saatii hyvää rusketusta musiikkia kuunnellen. Soijaa riitti vielä bussissakin, koska ilmastointi ei ollu missään priimakunnossa. Oltiin perillä vähän ennen kuutta, ja jäätiin hetkeks dt:hen  kahtelee paikkoja, ja käytiin me Mississippiäki morjestaa. Sit suunnattiinki jo motellille, mikä oli hyvä, siitä propsit Anniinalle ja Roopelle. Lippuja ja majotusta varatessa oltiin Miksun kaa melkosessa työpäiväkoomassa...


Mississippi


Soulmate


Downtown


Skyline



Iltaruuvvalla


Aamulla hyökättii sit het ensmäisinä Mall of Americaan. Minnesotassa ei veroteta vaatteista, joten ei ole ihme että sinne on sijoitettu Yhdysvaltojen suurin ostoskeskus. Sitä laajennetaan vielä kolmanneksella, joten siitä tulee tooosi HUGE. Kuuden tunnin shoppailun jälkeen oltiin kaikki neljä sitä mieltä, että nyt ei ennää kävellä, joten ostettii jädet ja tilattii taksi. Motellilla käytii pulahtamassa uima-altaassa ja otettii jokunen olut. Sit suunnattiinki jo dt:hen kahtelee Minneapoliksen yöelämää. Päädyttiin Brothersiin, jossa saatiin 8$ juua nii paljo bissee, vodkaa, rommia ja viskiä ku mieli. Saatiin uusia kamujaki joiden kaa käytii sit kahtoo pari Drag-esitystä homobaarissa. Porukka Minnesotassa on tosi ystävällistä, ja suomalaiset sopi aivan hyvi joukkoon. Illan päätteeks hypättii sit taas taksiin ja suunnattii takas motellille. Miksun toimesta suoritettiin yks ylimääräinen pysähdys, jonka seurauksena katsoin sopivaksi maksaa kuskille vähä ylimäärästä tippiä (13$?!). Ihme ja kumma päästiin tavaroineen kaikkineen kunnossa takas, koska meno oli hieman... hillitöntä.


Aamupannari


HäpiMiksu


Mall of America laajennusoperaatioineen


Rullaporrasselfie


Huvipuisto ostoskeskuksen keskellä


Tiimibibikset


Aamulla pakkailtiin nopsaa, koomattii ja lähettii takas dt:hen bussia odottelee. Miksun sanoin olo oli kutakuinkin tämä: "Et sä nyt voi sanoa suomalaiselle miehelle, että anna 8$ ja juo nii paljo ku haluat!"
Bussiin pääseminen oli helpotus, koska päästiin jatkaa lyhyeksi jääneitä unia.


Spiderpig


Darrakasa


Nyt kottii!


Nyt oon pari päivää painanu duunia ja seuraavan vapaan piti olla vasta sunnuntaina, mutta kiitos huonon sään, puisto on tänään KIINNI! JEE! DAY OFF WOOHOO!! Joten tänään suunnitelmissa Tanger Outletiin, leffaan ja mitä sit keksitäänki. Muuten en elämästä vielä mittää tiiä, katotaa mitä tapahtuu, ja Dellsissähän tapahtuu ;D


Ps. Ostin tuliterän sykkelin Walmartista koska se käytetty yksilö on täys romu. Heitän sen varmaa järvee.


ALL GOOD IN DELLS!
Janni kuittaa